Тип кріплення руків’я ножа до леза – просадний монтаж. Він відрізняється від накладного тим що:
- Руків’я кріпиться на клею.
- Для виготовлення ножа може бути використана коротша заготовка, оскільки для кріплення руків’я необхідний лише невеликий хвостовик.
- Цей тип кріплення має значно кращий естетичний вигляд (як на мене).
- Він менш міцний ніж накладний монтаж (хоча це спірно).
Лезо виготовлено, з ножа електрорубанка сталі марки HHS. Детально тут я опишу процес виготовлення і монтажу руків’я.
Хвостовик леза доводиться до вигляду який ви бачите на фото. Для кращого вигляду і захисту руків’я при різанні служить металева накладка – больстер. Його я виготовив з латуні завтовшки 3 мм. В ньому робиться отвір спочатку свердлом а потім надфілем, так щоб больстер сів на хвостовик ножа без зазорів з зовнішньої сторони. Потім больстер шліфується і полірується до дзеркального блиску.
Матеріалом руків’я служить дубовий брусок. В ньому довгим свердлом діаметром трошки більшим за товщину хвостовика леза свердлять отвори так щоб хвостовик зайшов в ручку. Для цього я просвердлив два глибокі отвори і зняв перегородку між ними цим же свердлом. Після цього можна провести чорнову обробку руків’я для придання йому необхідної форми.
Наступним етапом є вклеювання леза в руків’я на епоксидну смолу. Для застигання смоли конструкція фіксується за допомогою струбцини, яка притягує ручку і больстер до леза.
Полімеризація смоли триває добу-дві. Після цього можна проводити подальшу обробку руків’я шкурками, поступово переходячи від крупнішої шкурки до мілкішої.
Оскільки руків’я ножа весь час контактує з рукою і перебуває в несприятливих умовах, його необхідно захистити. Для захисту я вибрав просочування лляним маслом. Воно має відмінні захисні якості, після полімеризації (висихання) стає схожим по властивостях на пластик, прекрасно захищає деревину від вологи і дещо від механічних впливів. Правда полімеризація масла процес тривалий.
Наносити лляне масло можна пензликом в кілька шарів, просочувати руків’я зануренням в масло або просочувати в вакуумі. Останній метод забезпечує просочування руків’я майже на всю товщину, тому я його і використав. Спеціально виготовив установку, яка складається з ємкості – двох з’єднаних разом банок і велосипедного насосу, переробленого (повернуто клапан) для відкачування, а не нагнітання повітря.
В якості лляного масла використав натуральну лляну оліфу. Процес просочування полягає в наступному. Наливаємо в установку масла і занурюємо руків’я (воно має бути повністю в маслі) загвинчуємо кришку і відкачуємо повітря. Бачимо, що з пор деревини починають іти бульбашки, ще трохи відкачавши повітря перекриваємо кран і залишаємо так на пів доби. В мене конструкція вийшла не зовсім герметична, тому треба було час від часу відкачувати повітря знову, падіння вакууму видно по відсутності бульбашок. Після пів доби відкриваємо кришку і так залишаємо ще на пів доби – добу. Саме при відкриванні йде просочування. Пори, з яких викачане повітря, починають заповнюватися маслом.
Після цього виймаємо ніж з масла і закріпивши над банкою (наприклад, прищепками) даємо стекти маслу. В такому стані можна і залишити ніж сохнути, зливши масло в банку, щоб не стояло на світлі. Полімеризація масла процес довгий, може тривати 2-3 тижні для верхнього шару, і рік – на всю глибину. Швидкість полімеризації прямо пропорційна кількості світла, температурі, але не слід виставляти ніж на відкрите сонце чи спеціально нагрівати його. Я свій ніж зняв з сушки після 2-х тижнів, і почав шити ножни. Лляне масло гарно проявляє текстуру деревини, хоча і затемняє дерево.
Ножни, як і в попередньому ножі, виготовлені з шкіри, наклеєної на шкіркартон. Також добавив заклепки для зміцнення конструкції. Рухомий підвіс виготовлений за допомогою кільця.
Ніж вставляється в ножни з деяким зусиллям за рахунок чого і фіксується в них.
Матеріали з сайту: http://notes.if.ua